ترمو وود چیست ؟ مزایا و معایب این چوب با کیفیت

تیم تولید محتوای وودنا 1403/01/07
ترمو وود چیست

اگر نمیدانید ترمو وود چیست با ما همراه باشید …

ترموود از یک مدل چوب کاج ( از بین 125 نوع چوب کاج موجود بر روی کره زمین) و یا چوب زبان گنجشک (اش) و یا راش (و دیگر چوب های قابل فرآوری) تولید میگردد. معمولا ترموود بیشتر به ترموود چوب کاج شناخته می شود.

چوب درخت پس از عملیات گرمایش خاص و پیچیده که بر روی آن انجام می شود ، با نام چوب ترمو شناخته می شود که از لحاظ مقاومت و دوام بسیار بالا بوده و همچنین ضد آب بوده و حشرات و موریانه ها به دلیل نبود صمغ و مواد مغزی در آن، نفوذ نداشته و این چوب آنتی باکتری و قارچ است .
 

مراحل تولید ترموود چیست ؟

اگر برای شما هم جالب است که مراحل ساخت و تولید ترمو وود چیست ، این بخش از مقاله شما را راهنمایی خواهد کرد .

آماده‌سازی چوب برای فرآیند تبدیل به ترمو چوب

پس از قطع درخت، چوب‌ها به سایز مدنظر برش خورده و برای تبدیل به ترمو چوب آماده می‌شوند.

خشک کردن چوب

بعد از برش، چوب‌ها وارد خشک کن‌های بزرگ با دمای یکنواخت می‌شوند. در این مرحله، حدود یک هفته زمان لازم است تا رطوبت چوب به زیر 20 درصد برسد.

فرآیند اتوکلاو

پس از رسیدن رطوبت چوب به دمای مدنظر، چوب‌ها به داخل دستگاه اتوکلاو تحت فشار رفته و تحت فشار زیاد حرارتی در حد 200 درجه سانتی‌گراد به مدت سه روز باقی می‌مانند. طی این عملیات، کلیه صمغ و املاح زائد چوب خارج شده و رطوبت چوب نیز به زیر 5 درصد کاهش می‌یابد.

مرحله مولدرینگ

پس از خروج از دستگاه اتوکلاو و کاهش حرارت، عملیات مولدرینگ روی چوب انجام می‌شود. سپس چوب‌ها بسته‌بندی شده و برای فروش به انبار ارسال می‌شوند.

چوب ترمو چیست

 

ویژگی های ترموود چیست ؟

از خصوصیت مهم چوب ترمو، آنتی باکتری و ضد رشد قارچ بودن آن است که در مکان های با رطوبت بالا (محیط سونا و محیط کنار استخر و جکوزی) این خصوصیت بسیار مفید می باشد.

همچنین در فضاهای باز مانند روف گاردن، تراس و یا نمای ساختمان نیز جزو متریال های مورد استفاده می باشد که علاوه بر زیبایی، دوام و مقاومت بالای آن، حس همراهی با طبیعت را نیز القاء می نماید.

یکی دیگر از مزیت های ترموود وزن کم آن است که برای کم کردن سازه های دکوراسیون خارجی و نما بسیار مفید است و همچنین انعطاف و مقاومت خوب آن در برابر فشارهای بیرونی اش قابل توجه است.

چوب ترموود در دکوراسیون داخلی
چوب ترموود به دلیل تغییراتی که داخل چوب انجام می پذیرد عایقی طبیعی برای صدا و حرارت و برودت بوده و همچنین در برابر پوسیدگی مقاوم می باشد. همین امر باعث استفاده از ترمو وود در سونای خشک و یا عایقی برای صوت در اتاق های ضبط صدا و مانند آنها، شده است.

مهمترین ویژگی ترموود علاوه بر موارد فوق که از مزیت های کاربردی آن بود، سازگاری اش با محیط زیست است . ترمووود کاملا با محیط زیست همگام بوده و متریالی است که به محیط زیست آسیب نمیرساند و در طبیعت بازیافت میگردد.

نکته مهمی که حتما باید مدنظر قرار گیرد این است که کلیه مزیت ها و ویژگی های ذکر شده در صورتی وجود دارد که فرآوری و تولید ترموود به صورت کاملا استاندارد صورت پذیرد.

متأسفانه در برخی از کارگاه های داخل کشور، عملیاتی شبیه عملیات ترمو با کوره های حرارتی غیر استاندارد انجام میدهند که چوب از لحاظ ظاهری و رنگ شبیه ترموود می گردد ولی خصوصیات ترموود را به دلیل عدم رعایت میزان رطوبت پس از فراوری و عدم رعایت میزان دما و فشار های لازم حین فرآوری، ندارد و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه نمود.

ترموود را حتما از مراجع رسمی و یا دارای مجوز ، تهیه نمایید. (تفاوت قیمت های فاحش و زیاد برخی فروشندگان نیز بیانگر همین ادعاست.)

معمولا تولید کنندگان رسمی محصولات خود را ضمانت می نمایند و با یقین به محصول تولیدی خود، گارانتی تعویض ارائه میدهند.

یک رنگ بودن ترموود در حین فراوری و پس از مولدرینگ از خصوصیت تولید استاندارد ترموود می باشد؛ نهایت تغییر رنگ ترمو وود تولید شده بر اساس اصول آن، 10 تا 15 درصد می باشد و دقت نمایید که در صورت عدم تهیه ترموود استاندارد، در صورت کسری متریال ممکن است رنگ ترموود استفاده شده را دیگر نتوانید تهیه نمایید و پروژه شما دو رنگ گردد.
 

مزایا و معایب چوب ترموود چیست ؟

مزایا و معایب چوب ترمو

در این قسمت از مقاله میخواهیم به سوال مهم مزایا و معایب ترموود چیست پاسخ دهیم ، پس همچنان با ما همراه باشید  .

مزایای چوب ترمو

  • مقاومت بالا و پایداری ابعادی : شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین مزایای چوب ترمو و استفاده ترموود در پروژه ها به جای استفاده از چوب معمولی ، مقاومت بالا و پایداری ابعادی آن می باشد که مرور زمان و تغییرات آب و هوایی در جغرافیای مختلف ، باعث هیچ تغییری در ترموود نمی شود.
  • سبک بودن : ترموود به دلیل فرآوری خاص آن دارای وزن بسیار پایین نسبت به چوب می باشد و همین امر می تواند باعث قدرت مانور بالاتر در طراحی برای معماران و طراحان باشد .
  • مقاومت در مقابل رطوبت : از دیگر مزایای ترموود برای اجرای آن در فضاهای باز (اعم از اجرا در نما، ویلا و باغ، روف گاردن و تراس و مانند آن) مقاومت ترموود در برابر رطوبت می باشد.
  • عایق برودت : مهمترین دلیل برای استفاده از چوب ترمو وود در سونا خشک و بخار و فضای داخلی ساختمان عایق سرما و گرما بودن آن می باشد.
  • خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری : آنتی باکتری بودن ترموود و همچنین عدم رشد قارج روی ترموود یکی دیگر از دلایل و اصلی ترین دلیل استفاده از ترموود در سونا و فضاهای مرطوب و خیس می باشد.
  • مقاومت در برابر نفوذ حشرات : به دلیل نبود مواد مغزی و شیره درخت پس از فرآوری چوب در عملیات تولید چوب ترمو ، این چوب دارای مقاومت بالایی در برابر نفوذ حشرات و به خصوص موریانه میباشد و همین امر در بسیاری از مناطقی که مستعد رشد و تکثیر و وجود چنین حشراتی است بسیار مدنظر اجرا کنندگان می باشد.
  • عایق صوتی : از ترموود به عنوان عایق صوتی استفاده میگردد به دلیل تغییراتی که در ساختمان مولکولی داخلی چوب حین فرایند فرآوری آن صورت میگیرد ، عایقی خاص برای صوت محسوب میگردد.
  • دوستدار محیط زیست : ترموود یک متریال دوستدار محیط زیست محسوب میشود زیرا یکی از مزیت های ترموود بازیافت طبیعی آن به طبیعت است.
  • زیبایی خیره کننده : ظاهر زیبا و طبیعی چوب ترمو به دکوراسیون داخلی و خارجی شما، گرما و انرژی مثبت داده و طراحی آن را منحصر به ‌فرد می کند. رایحه و بوی طبیعی چوب ، ماندگار است و در زمان های حس آن، ایجاد آرامش میکند.

جدای از مزیت های خاص این محصول که ذکر شد ، باید به نکته ای اشاره کنیم که به دلیل این که نصب چوب ترمو با پیچ بر روی زیر ساز انجام می شود ، امکان انتقال آن به فضای دیگر و یا اجرای طرحی جدید توسط همان ترموود امکان پذیر است .

بنابراین اجرای ترموود در فضای داخلی یا خارجی یک فروشگاه استیجاری بدون دغدغه برای هزینه مازاد در طراحی فضا است زیرا پس از نقل مکان، امکان انتقال چوب ترمو به مکان جدید و اجرای مجدد آن وجود دارد .

معایب چوب ترمو

همان طور که از مزایای ترموود سخن گفتیم باید معایب آن را نیز اعلام کنیم تا مصرف کننده با در نظر گرفتن مزایا و معایب آن برای استفاده از این چوب تصمیم گیری نماید .

  • قیمت بالا : اولین و مهمترین عیب چوب ترمو هزینه بالاتر آن نسبت به چوب معمولی است و همین امر باعث می شود که قابلیت اجرا با هر متریالی وجود نداشته باشد و این امر باعث بالاتر رفتن هزینه نهایی پروژه می گردد .
  • حساسیت در برابر اجسام نوک تیز : چوب ترمو در برابر اشیا نوک تیز مقاوم نیست و امکان شکستگی و خراش وجود دارد . هرچند میتوان به صورت شاخه ای چوب ترمو آسیب دیده را تعویض کرد .

 

تاریخچه ترموود

حال که در مورد ترموود توضیحاتی ارائه شد و به سوال مهم ویژگی های ترمووود چیست ، تا حدی پاسخ دادیم بهتر است کمی هم درباره تاریخچه ترموود صحبت کنیم ، اگر نمیدانید تاریخچه ترموود چیست همچنان با ما همراه باشید .

این نوع فرآوری چوب، ابتدا در آلمان در اواخر دهه 1920 و سپس در امریکا به شیوه اشباع چوب با روغن، انجام میپذیرفت که به آن ترموی اشباع شده گفته میشد ولی پس از دو دهه شیوه فرآوری تغییر کرده و به سوی فرآوری با بخار تغییر روش داده شده است که استانداردهای آن توسط کشور فنلاند (پیشتاز استاندارد سازی های اروپا) تدوین شده و انجام پذیرفت.
 

سوالات متداول در باره ترموود یا چوب ترمو

  1. آیا چوب ترمو دارای مقاومت بالایی است ؟  بله، همان طور که در متن ذکر شد ، چوب ترمو دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت و تغییرات دما است.
  2. آیا استفاده از ترموود به محیط زیست آسیب می‌زند؟ نه، چوب ترمو از مواد طبیعی تولید می‌شود و قابلیت بازیافت دارد که آن را به یک گزینه پایدار و محیط‌ زیستی تبدیل می‌کند.
  3. چگونه می‌توان ترموود را در ساختمان‌سازی استفاده کرد؟ ترموود در ساختمان‌سازی به عنوان مواد سازه‌ای، کفپوش، نمای خارجی و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.
  4. آیا قیمت ترموود با چوب سنتی متفاوت است؟ بله، قیمت ترموود معمولاً بیشتر از چوب سنتی است، اما مزایای آن ارزش اضافی را ارائه می‌دهد.
  5. علت تفاوت قیمت ارائه دهندگان چوب ترمو چیست ؟ ترموود از لحاظ نوع فرآوری ، کیفیت ، ابعاد و گارانتی تولید کننده دارای تنوع بسیار زیادی است و علت تفاوت قیمت ارائه دهندگان مختلف ، تفاوت در یکی از این پارامترهاست . لازم به ذکر است به منظور جلوگیری از مشکلات آتی ، خرید ترموود از فروشندگان و تولید کنندگانی انجام پذیرد که گارانتی معتبر و بدون قید و شرط ارائه می دهند .

 

وودنا با کمال افتخار در خدمت شماست تا بهترین ترموود را با بررسی تولید کنندگان مطرح بازار و انتخاب یکی از بهترین تولید کنندگان ترمووود در کشور با برند مرس چوب، به شما ارائه دهد .
کلیه ترموود های ارائه شده در سایت را از انبار کارخانه مرس چوب تهیه و ارائه می گردد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.